Idén már biztosan nem oldják fel a 737 MAX repülési tilalmát – erősítette meg Steve Dickson, a Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) vezetője szerdán.
Dickson az amerikai kongresszus közlekedési ügyekkel foglalkozó bizottsági meghallgatása előtt a CNBC-nek nyilatkozva beszélt erről.
Ugyanis közlése szerint a Boeing 737 MAX kereskedelmi forgalomba történő visszaengedése előtt még majdnem tucatnyi fontos lépést kell megoldani.
A vezető azt is elmondta, hogy a 737 MAX-pilóták képzési követelményeiről még nem hozott döntést az FAA. Ez azért lényeges, mert ha a hatóság hosszabb átképzést tesz kötelezővé a pilótáknak, amely szimulátoros gyakorlatokat is tartalmaz, az jelentősen késleltetheti a repülőgépek újbóli forgalomba állítását, az időigényes képzés és a 737 MAX-szimulátorok korlátozott kapacitása miatt.
Szövetségi tisztviselők korábban a Reutersnak azt nyilatkozták, hogy az FAA legkorábban januárban, de az is lehet, hogy csak februárban oldhatja fel a típus második, idén márciusi katasztrófáját követően elrendelt repülési tilalmat.
Az FAA a napokban adta ki véleményezésre 30 napos határidővel azt a „Master Minimum Equipment List” elnevezésű dokumentumot a 737 MAX típusra, amelyik az sorolja fel, hogy a repülőgépen alkalmazott rendszerek, műszerek és egyéb részegységek közül melyeknek kell működnie ahhoz, hogy a gép repülhessen.
A korábbihoz képest az FAA számos szigorítást alkalmazott ebben a dokumentumban, növelve a gép rendszereinek redundanciáját.
Az USA légitársaságainak a tilalom feloldását követően pedig még legalább 30 napra lesz szüksége ahhoz, hogy a meglévő gépeiket újra forgalomba helyezzék. Amint korábban megírtuk, a három nagy amerikai üzemeltető, a Southwest Airlines, az American Airlines és a United Airlines március elejéig törölte menetrendjéből a MAX-okkal teljesített járatokat.
Az FAA engedélye nem jelenti majd azt, hogy a világ többi országában is felszállhatnak újra a 737 MAX-gépek, mert a legtöbb állam hatósága – így az európai EASA is – egyedi, külön engedélyezési eljáráshoz kötötte a repülési tilalom feloldását. Korábbi nyilatkozatok szerint az EASA bár eltérő követelményeket fogalmazott meg a MAX módosításaival kapcsolatban, az FAA döntéséhez képest néhány hetes eltéréssel engedélyezhetik Európában is a típus újbóli forgalomba állítását.
Alexandre de Juniac, az IATA vezetője a szervezet Genfben zajló konferenciáján szerdán arra hívta fel a figyelmet, hogy a repülési tilalom feloldása után sok dolga lesz a hatóságoknak és a légitársaságoknak, hogy visszaszerezzék az utasok bizalmát a típusváltozat iránt.
A napokban viszont Michael O’Leary a Ryanair vezére azt nyilatkozta: az európai késlekedés a típus engedélyezésével kapcsolatban azt eredményezheti, hogy az ír gyökerű ultra-fapadosnál a 2020-as nyári szezonban egyetlen MAX sem állhat forgalomban. Korábban emiatt a cég jelentősen megnyirbáltra a nyári menetrendjét, sőt két bázisa bezárását is ezzel indokolta.
A Boeing a napokban nyilvánosságra került, de még október 18-án, egy amerikai bizottságnak megküldött közlésében arra figyelmeztetett, hogy amennyiben elhúzódik a MAX repülési tilalmának feloldása, akkor a tavasszal bevezetetthez képest is jobban vissza kell fognia, rosszabb esetben akár ideiglenesen le is kell állítania a 737-es gyártósort.
A döntésre nem az elkészült MAX gépek tárolási problémái, hanem pénzügyi okok miatt lehet szükség. Az ügy további húzódása esetén pedig a Boeing megrendelés-visszamondásokkal, halasztásokkal is számol.
Még az etióp gép katasztrófája előtt 15 halálos balesetet jósolt az FAA
Az FAA-nek a bizottsági meghallgatáson amiatt is magyarázkodnia kellett, hogy nyilvánosságra került egy belső elemzés, amelyet a Lion Air 737 MAX katasztrófája után, de még az Ethiopian gép balesete előtt készítettek 2018. decemberében.
Ebben az FAA a MAX flotta teljes élettartama alatt, 4800 forgalomban lévő repülőgéppel számolva 15 halálos kimenetelű balesettel kalkulált miután kiadták a Lion Air baleset utáni sürgősségi légialkalmassági direktívát, amennyiben a MCAS szoftvert nem javítják ki.
Az FAA ennek ellenére nem rendelte el már akkor a típus repülési tilalmát.