A lezuhant Lion Air 737 MAX hosszas keresés után megtalált fedélzeti hangrögzítőjének felvételei nem sérültek, sikerült letölteni két órányi hanganyagot. Az indonéz balesetvizsgálók azt is közölték, hogy az utolsó tizenöt perc felvétele is jó minőségű, és várhatóan keddre elkészül a leirat.

Miután nemrég felszínre hozták a tengerből a Lion Air lezuhant Boeing 737 MAX 8 típusú repülőgépének hangrögzítőjét, mostanra kiderült, hogy a pilótafülkében zajló kommunikáció és hangjelzések felvétele épségben van – írja a Bloomberg.

Az indonéz balesetvizsgáló testület közölte, hogy két órányi felvételt találtak a berendezésen, és a katasztrófa előtti utolsó tizenöt perc anyaga is jó minőségű.

Az NTSC vizsgálatvezetője, Nurcahyo Utomo arról is tájékoztatott, hogy várhatóan keddre elkészül a 124 percnyi beszélgetés leirata. A szakembereknek két-három hónapra lesz szüksége, hogy elemezzék az elhangzottakat, és összevessék a repülési adatrögzítő információival.

Forrás: Boeing

Mint megírtuk, a repülési paramétereket, a műszerek adatait rögzítő szerkezetet (FDR) elég hamar megtalálták és felhozták a vízből, de a hangrögzítő (CVR) felkutatása és kiemelése jóval több ideig tartott.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A 737-es október 29-én zuhant le, a fedélzeten tartózkodók mind meghaltak. Az eddigi ismeretek alapján az előzetes jelentés szerint a vizsgálat fókuszában a Lion Air karbantartási gyakorlata, a pilóták képzése, valamint a Boeing 737 MAX-eken bevezetett új MCAS elnevezésű rendszer működése állt.

Ez utóbbi, az átesésvédelmi rendszer kapcsán több neves légitársaság, így az American és a Southwest pilótaszervezetei is megszólaltak, mondván, hogy a Boeing szerintük nem megfelelően tájékoztatott a működéséről.

Ahogy beszámoltunk róla, a repülőszemélyzetek testületei szerint az MCAS pontos funkcióiról, kezeléséről a Lion Air-katasztrófa kapcsán hallottak először, semmilyen üzemeltetési utasításban, képzési dokumentumban nem tárgyalta a gyártó részletesen.

A Boeing szerint viszont jól működik a rendszer, és megfelelően tájékoztatott róla. Ennek azonban némileg ellentmond, hogy a gyártó biztonsági figyelmeztetést adott ki, majd ezzel szinte egy időben az USA repülésfelügyelete, az FAA is sürgősségi direktívát bocsátott ki.