Kelly Ortberg lesz a Boeing vezérigazgatója, a mérnöki háttérrel és több évtizedes légiipari tapasztalattal rendelkező szakember az elemzők szerint új szemléletet hozhat az elmúlt negyedévet is tetemes veszteséggel záró cégbe, és az ikonikus vállalat vele visszatérhet gyökereihez.

Kelly Ortberg, a Boeing elnök-vezérigazgatója. (Forrás: Boeing)

A 64 éves Ortberg augusztus 8-tól tölti be az elnök-vezérigazgatói posztot, és tagja lesz a vállalat igazgatótanácsának is.

A szakember David Calhount váltja, aki a 737 MAX katasztrófák nyomán kialakult válság idején, 2020-ban került a vállalat élére, idén tavasszal bejelentett visszavonulásához a Boeing-típusok gyártásával, minőségével és a repülésbiztonsággal kapcsolatosan ma is fennálló súlyos problémák vezettek.

Ortberg 1982-ben szerzett gépészmérnöki diplomát az iowai egyetemen, majd a következő évben a Texas Instrumentsnél helyezkedett el mérnökként, 1987-ben került a Rockwell Collinshoz, 2013-ra az akkor már Rockwell néven működő vállalat vezérigazgatói tisztségét töltötte be, majd a cég 2018-as felvásárlása után a Collins Aerospace első embere lett, 2021-ig pedig az anyavállalat RTX igazgatótanácsának tagja.

A több mint 35 éves szakmai tapasztalattal rendelkező Kelly Ortberg kinevezésével a vállalat véget vetett a Calhoun visszavonulásának bejelentése óta tartó több hónapos bizonytalanságnak, neves iparági elemzők csaknem egyöntetű véleménye szerint a lehető legjobb döntés született.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Ortberg kiválasztásával a Boeing visszalép a mérnöki gyökerekhez, és eltávolodik a vállalatot több évtizede uraló, főként a pénzügyeket fókuszba helyező vezetőségtől – vélekedett Richard Aboulafia légiipari elemző a Flightglobal híre szerint. Hozzátette: a szakember az eddigi vezetéshez képest teljesen ellentétes szemléletmódot képvisel.

Erre utal az is, hogy iparági források szerint Ortberg irodája Seattle-ben, a Boeing fejlesztési és gyártási tevékenységének évtizedek óta otthont adó városban lesz. Mint ismert, a cég korábban részben adóoptimalizálási céllal költöztette át székhelyét és irányítótestületét a gyáraktól távoli, chicagói „elefántcsonttoronyba”, majd utóbb az Egyesült Államok politikai központjába, a főváros közelébe.

Forrás: Boeing

A Boeing július 31-én tette közzé második negyedéves pénzügyi eredményeit, amely szerint a vállalat vesztesége jelentős mértékben 1,4 milliárd USA-dollárra emelkedett, szemben a tavalyi azonos negyedévben elért 149 millió dolláros mínusszal.

Ebből a kereskedelmi gépek üzletága 715 millió dolláros veszteséget hozott össze, amely csaknem duplája a tavalyinak.

A vállalat eközben 16,9 milliárd dollár bevételt ért el, ez 15 százalékkal alacsonyabb a tavalyi második negyedévinél, a kereskedelmi gépek üzletága bevétele a minőségi és gyártási problémák okozta akadozó átadások miatt még ennél jelentősebb mértékben, 32 százalékkal lett kevesebb.

Amint korábban megírtuk, a Boeing mindössze 92 kereskedelmi repülőgépet adott át a második negyedévben, ami ugyancsak 32 százalékkal marad el előző évi azonos időszak teljesítményétől.

A Boeing viszont most megerősítette: változatlanul az a célja, hogy az idei év végére havi 38 darabra futtassák fel a 737-es gyártósor teljesítményét, Dreamlinerekből pedig havi ötöt készítenének. Ezek szerint a vállalat arra számít, hogy a hatóság feloldja az előbbivel kapcsolatos korábbi korlátozását, amelyet a januári Alaska-baleset nyomán felszínre került problémák miatt rendeltek el.