Újabb jelentős késés bejelentésére készül az új generációs szélestörzsű tanúsítási programjával kapcsolatban a Boeing, értesülések szerint a 777X első példánya csak 2025-ben állhat forgalomba.
A Boeing várhatóan 9-12 hónappal, 2024 végére halaszthatja 777-9 tanúsítási céldátumát, így a típus forgalomba állítása 2025 elejére csúszhat
– írta meg a Reuters neve elhallgatását kérő forrására, valamint a seattle-i Air Current szaklap információira hivatkozva.
A gyártó egyelőre érdemben nem reagált a hírügynökség kérdéseire, de ez a céldátum egybecseng a típus legnagyobb megrendelője, az Emirates elnökének tavalyi közlésével, miszerint nem számítanak 2025 előtt a 777-9-es forgalomba állítására. Tim Clark korábban kilátásba helyezte, hogy újabb csúszás esetén további példányok átvételét mondhatják le.
A Boeing 2013 novemberében indította el eddigi legsikeresebb szélestörzsűje, a 777-es új generációs hajtóművekkel és kompozit szárnyakkal felszerelt utódjának fejlesztési programját. A típus forgalomba állításának eredeti céldátuma 2020 volt, amelyet legutóbb 2023-ra halasztott a gyártó.
Egyelőre nem került nyilvánosságra információ arról, hogy bármilyen tervezési vagy műszaki probléma hátráltatja-e a 777-9-es változat berepülési és tanúsítási programját, de egy tavalyi tesztrepülés során a típus repülésvezérlő rendszerét érintő hibáról érkeztek hírek, illetve még 2019-ben egy szerkezeti terheléses próba során történt komoly baleset.
Az viszont biztos, hogy a 737 MAX katasztrófáit követően a hatóságok sokkal szigorúbb követelményeket támasztanak a gyártóval szemben.
Emellett az amerikai gyártó prioritásban a 777X elé sorolhatta a 737 MAX 10-es tanúsítását és a 787 Dreamliner átadásainak újraindítását, így erőforrásait ezekre a programokra csoportosíthatta át.
Amint korábban részletesen beszámoltunk róla, a Boeing óriási kihívásokkal küzd a 737 MAX-család legnagyobb változatának tanúsítása terén, valamint a 787 Dreamlinerek szerkezeti és gyártási problémái miatt korábban leállított átadásai miatt is.
A 777-9 program csúszása következtében az idén év elején bejelentett áruszállító változat, a 777-8F piacra lépése is késhet. A 777-9 prototípusa 2020 január végén hajtotta végre szűzrepülését, a típusról részletesen ebben a cikkünkben írtunk.