Az uniós légügyi hivatal, az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) is kiadta saját légialkalmassági direktívájának tervezetét. Ez technikai oldalról megegyezik az USA hatóságának, az FAA-nak a követelményeivel, de üzemeltetési szempontból két fontos eltérést is tartalmaz.
A bejelentett ütemterv szerint véleményezésre bocsátotta az EASA a saját vizsgálata alapján készített légialkalmassági direktívájának tervezetét, amelyen 20 szakértője közel 20 hónapig dolgozott.
Amerikai kollégájához hasonlóan az EASA vezetője, Patrick Ky is azt hangsúlyozta, hogy a javasolt változtatásokkal a 737 MAX teljes biztonsággal térhet vissza az európai égboltra is.
A légialkalmassági direktíva technikai része összhangban van az USA Szövetségi Légügyi Hivatala, az FAA követelményeivel, így az amerikai és európai légitársaságok repülőgépei szoftveres és műszaki oldalról nem fognak különbözni. A pilóták képzésére vonatkozó rész szintén hasonló előírásokat tartalmaz.
Az EASA direktívája azonban üzemeltetési szempontból eltérne az amerikai társszervezetétől.
Egyrészt megengedi, hogy ha nem megbízható adatok miatt tévesen aktiválódik az átesési veszélyre figyelmeztető kormányrázó berendezés, azt ki lehet majd kapcsolni az adott oldalon.
Így az érintett pilóta figyelmét nem zavarja feleslegesen, ugyanakkor a jó adatokkal dolgozó hasonló berendezés továbbra is működőképes marad a másik pilótánál.
A másik fontos eltérés, hogy ilyen esetekben egyes nagy pontosságú megközelítések (RNP AR) nem engedélyezettek, illetve hogy a robotpilóta – ha csak egy csatornája működőképes – a leszállások során bizonyos magasság alatt már nem lesz használható. Ezeket a korlátozásokat azonban várhatóan a későbbiekben feloldják.
Természetesen a 737 MAX-ok az európai légtérbe is csak azok után térhetnek vissza, ha az előírt módosításokat és karbantartásokat elvégezték rajtuk, valamint a pilóták kiegészítő képzése is megtörtént.
A képzésekhez szükséges szimulátorok csak korlátozott számban állnak rendelkezésre, így utóbbi hosszabb időt vehet igénybe. Az EASA a visszatérés meggyorsítására azt javasolja, hogy bizonyos munkálatokat már most kezdjenek meg a légitársaságok.
Mivel az EASA általános tiltása előtt több tagállam is felfüggesztette a típus üzemelését a saját légterében, ezért ezeket a korlátozásokat is fel kell majd oldani, mielőtt visszatérnek a légtérbe a 737 MAX-ok. Ehhez a hivatal minden támogatást megad az egyes országok hatóságainak.
A Boeing amellett, hogy az állászög-jeladó hibájára a mostaninál is ellenállóbb rendszert próbál majd tervezni, a következő egy évben tovább elemzi a pilótákat figyelmeztető rendszer működését, és ha lehetséges, a mai kor színvonalának megfelelő fejlesztéseket is indíthat.
Az érintett feleknek 28 napjuk van véleményezni a légialkalmassági direktíva tervezetét, amelyet ezután, a visszajelzések alapján véglegesít az EASA és megkezdődhet a 737 MAX-ok tényleges visszatérése kontinensünkön is.