Tizenkét Boeing 787-es és ugyanennyi Airbus A350-1000-es kötelező érvényű megrendeléséről, valamint további opciókról állapodott meg az újra nyereséges ausztrál légitársaság, az A330-as és A380-as flotta leváltására.
A Qantas négy Boeing 787-9-est és nyolc 787-10-est rendelt az amerikai gyártótól, forgalomba állításuk a 2027-es pénzügyi évben kezdődik, az európai gyártóval pedig 12 darab Airbus A350-1000-es vételére szerződött, ezek átadása 2028-ban indul.
A megállapodások mindkét gyártó esetében jelentős rugalmasságot biztosítanak az átadások időzítése tekintetében a légitársaság növekedéséhez igazodva, valamint további példányokra is tartalmaznak opciós vásárlási jogot. Utóbbiak darabszámát nem közölte a légitársaság, de hozzátette, hogy az megoszlik a két gyártó között.
A teljes megrendelés a jelenleg 26 példányos és 21 év feletti átlagéletkorú A330-as flotta 2027-től kezdődő leváltását, valamint a tíz darab A380-asnak a 2032-es pénzügyi évtől kezdődő fokozatos leváltása mellett a további bővülési lehetőségeket szolgálja.
A Qantas jelenleg 14 Boeing 787-9-est üzemeltet, a mostani megrendeléssel a Dreamliner-flotta 26 példányosra bővül.
A középső, 14 010 kilométer hatótávolságú 787-9-es változattal a légitársaság az Ausztrália és Európa, valamint Észak-Amerika közötti hálózatának bővítésére készül, a gépek új útvonalak megnyitását és a meglévőkön a járatok számának növelését is lehetővé teszik.
A nagyobb befogadóképességű, 11 730 kilométer hatótávolságú -10-es változat pedig a népszerű nemzetközi és az ázsiai régióba irányuló útvonalak kiszolgálásában kap szerepet. A Dreamlinerekhez a GE hajtóműveit választotta a légitársaság.
Az A350-1000-esek a kétszintes óriásgépek leváltását szolgálják. A légitársaság az ultrahosszú Project Sunrise-járatokhoz már korábban vásárolt tizenkettőt a megnövelt hatótávolságú Airbus A350-1000 ULR változatból, amelyek átadása 2026-ban kezdődik.
A megállapodások 2028-tól évente akár 500 millió liter fenntartható repülőgép üzemanyaghoz (SAF) biztosítanak hozzáférést a légitársaság számára, ez a cégcsoport 2030-ig szóló fenntarthatósági célkitűzéseinek 90 százalékához nyújt fedezetet.
A Qantas bejelentette, hogy a világjárvány óta először sikerült nyereségesre fordítania a működését. A június végével lezárt 2023-as pénzügyi évében 2,47 milliárd dolláros adózás előtti profitot ért el a csoport, az adózás utáni eredménye 1,74 milliárd dollárt tett ki, míg az előző három éves időszakban felhalmozott veszteség elérte a 7 milliárd dollárt.
A légitársaság közlése kiemelte, hogy a járattörlések és késések arányát sikerült visszaszorítani a járvány előtti szintre, miközben utasai számát megduplázta az előző időszakhoz viszonyítva.