A világjárvány miatt drasztikusan visszaesett a légiforgalom 2020-ban, ám ennek ellenére többen haltak meg repülőgép-katasztrófákban, mint az előző évben.
A koronavírus-járvány hatásai miatt a világ egyes régióiban a légijáratok számának éves visszaesése elérheti a hetven százalékot a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) adatai szerint.
Halálos kimenetelű repülőgép-baleset kevesebb történt 2020-ban, de az ezekben életüket veszített áldozatok száma meghaladta az előző évit.
A hamburgi székhelyű repülési eseményeket elemző központ, a Jet Airliner Crash Data Evaluation Center (JACDEC) statisztikái szerint 2020-ban kilenc halálos repülőgép-katasztrófa történt, amelyekben összesen 318-an veszítették életüket.
Ez 25-tel meghaladja a 2019-ben történt, 27 halálos kimenetelű esemény áldozatainak számát. A németországi szervezet az 5,7 tonnánál nehezebb, legalább 19 fő szállítására képes repülőgépek baleseteit összesíti.
A holland Aviation Safety Network (ASN) a 14 vagy annál több utas szállítására képes repülőgéptípusokkal végrehajtott kereskedelmi utas- és áruszállító járatok baleseteit listázza.
Ez a szervezet 8 halálos kimenetelű légiközlekedési-balesetet tart nyilván 2020-ban, amelyekben 315-en veszítették életüket.
A tavalyi év az ASN besorolása szerint is rosszabb volt az előzőnél, amikor húsz halálos kimenetelű légiközlekedési balesetben 283 ember veszítette életét, 2019-ben mintegy 39 millió légijárat közlekedett, azaz közel kétmillió járatra jutott egy halálos kimenetelű baleset.
Két katasztrófa számlájára írható az áldozatok jelentős része
A Ukraine International Airlines Boeing 737-800-as repülőgépe 2020. január 8-án zuhant le röviddel a teheráni repülőtérről végrehajtott felszállást követően.
Az iráni katasztrófában 176-an haltak meg.
Bár eleinte a kormányzat tagadta, később kénytelen volt beismerni, hogy saját légvédelme lőtte le a repülőgépet „tévedésből”. A legfrissebb értesülések szerint a PS 752-es járat katasztrófájában meghalt minden áldozat után Irán az egyes családoknak 150 000 USA-dolláros kártérítést fizet.
A másik jelentős, közel száz halálos áldozattal járó katasztrófa május 22-én történt Karacsi repülőterének közelében, a Pakistan International Airlines (PIA) Airbus A320-200-asával.
A repülőgép a város egy sűrűn lakott részére zuhant. Ebben a katasztrófában 98-an veszítették életüket, köztük egy a földön, aki a roncsok becsapódásának helyszínén tartózkodott.
Később kiderült, hogy a repülőgép az első megközelítésekor behúzott futóművekkel ért földet, a hajtóművek többször is súrolták a futópálya felszínét. A pilóták ekkor átstartoltak, azonban a második megközelítés során az A320-as már nem érte el a repülőteret, és házak közé zuhant.
Hárman veszítették életület 2020. február 5-én a Pegasus Airlines Boeing 737-800-as gépének az isztambuli Sabiha Gökcen Nemzetközi Repülőtéren történt túlfutásos balesetében.
A repülőgép kedvezőtlen időjárási körülmények között, hátszélben, a futópálya küszöbe után 1900 méterrel ért földet, a pilóták késlekedtek a fékezés megkezdésével, a maradék mintegy 1000 méteren így már nem tudták megállítani.
A Boeing 737-es a futópálya végén leszáguldott egy meredek rézsűn, és annak végében, a pálya szintje alatt 20 méterrel, több darabra törve állt meg. A légitársaságnak egy másik gépe kevesebb mint egy hónappal korábban ugyanezen a repülőtéren szenvedett futópálya-elhagyásos balesetet, de akkor nem sérült meg senki.
Hasonló esemény történt 2020. augusztus 7-én az Air India Express Boeing 737-800-as repülőgépével a dél-indiai Kozhikode repülőterén, ebben a balesetben 21-en veszítették életüket.
A repülőgép rossz látási viszonyok között, részben oldal- és részben hátszélben végrehajtott leszállását követően nem tudott megállni a nedves betonfelületen: túlfutott a fennsíkra épült futópályán, és egy meredek rézsű alján állt meg több darabra törve.
Később kiderült, hogy ez a gép is túl későn, a futópálya-küszöb után több mint ezer méterrel ért földet.

További halálos kimenetelű balesetek az ASN nyilvántartása szerint
Esemény dátuma | Katasztrófa helyszíne | Üzemeltető | Repülőgéptípus | Lajstromjel | Áldozatok száma |
2020. március 17. | La Crosse, Rush County, KS | Planemasters | Cessna 208B Super Cargomaster | N274PM | 1 |
2020. május 4. | Bardale Airstrip | African Express Airways | Embraer EMB-120RT Brasilia | 5Y-AXO | 6 |
2020. augusztus 13. | Bukavu-Kavumu Airport (BKY) | Doren Air Congo | Let L-410UVP-E3 | 9S-GEN | 4 |
2020. augusztus 22. | Juba Airport (JUB) | South West Aviation | Antonov An-26B | EX-126 | 7 |
Mivel nem kereskedelmi járatról van szó, nem szerepel a statisztikában az ukrán légierő Antonov An-26 típusú repülőgépének balesete, amely az ukrajnai Csuhuiv légibázis közelében, a megközelítés során zuhant le. A fedélzeten tartózkodó 27 főből csak egy élte túl a baleset.
Események, amik akár rosszabbal is végződhettek volna
Szerencsére nem járt halálos áldozatokkal, de érdemes felidézni a Volga-Dnepr Airlines Antonov An-124 Ruszlán repülőgépének novoszibirszki balesetét. A Bécsbe tartó járatot teljesítő repülőgép egyik hajtóműve röviddel a felszállás után meghibásodott, az erőforrásból szétrepülő törmelék komoly károkat okozott a szárnyon, átszakította a repülőgép törzsét, emiatt az elektromos és hidraulikus rendszerekben meghibásodást okozott. A pilóták bravúros kényszerleszállást hajtottak végre a géppel, de a fékrendszerek csak részben működtek, így a repülőgép a pályavégen túlfutva állt meg.

Az orosz UTair Cargo légitársaság ENSZ misszióban résztvevő Antonov An-72TK-100 áruszállító repülőgépe Maliban szenvedett túlfutásos balesetet augusztusban. Ebben a balesetben többen megsérültek és a gép is összetört.
