Csendes első napot zárt a Paris Air Show, ami az üzletkötéseket illeti, és ez az előzetes várakozásokkal összhangban azt vetíti előre, hogy a rendezvényen az elmúlt évekhez viszonyítva jelentősen kevesebb repülőgép eladásáról születik megállapodás. A második nap összefoglalója.
A repülőgépgyártók az első napon mindössze 153 darab kereskedelmi repülőgépről kötöttek üzletet, míg az elmúlt években jellemzően az első napon 400 feletti darabszámban adtak el repülőgépeket. Mindössze 28 darab gépre érkezett új, kötelező érvényű megrendelés, a többi csak szándéknyilatkozat, opció, vagy meglévő rendelés konverziója.
A Paris Air Show második napján hirdette ki a Skytrax az éves felmérésének eredményét, a világ legjobb légitársasága a Qatar Airways lett. Részletek a témáról és a további helyezettekről külön cikkünkben.
A második nap meglepetései első sorban a Boeing háza tájáról érkeztek,
az amerikai gyártó a rendkívül gyenge első napi kötésszáma után eladott 35 Dreamlinert, valamint a délutáni órákban 200 darab 737 MAX-ről írt alá szándéklevelet az IAG-vel.
A legtöbb elemző a show előtt azt jósolta, hogy a földre parancsolt MAX-típusra egyáltalán nem érkezik kötés ezen a légiszalonon. Ez nem jött be, sőt miután a meghatározó méretű és jelentőségű IAG hitet tett a típus mellett, nem kizárt, hogy további meglepetéseket is tartogat a Boeing (azt persze sosem tudjuk meg, hogy milyen árengedményekkel).
A 200 darabos MAX-kötéssel a Boeing a rendelések darabszámát tekintve felzárkózott az Airbus mögé. Az európai gyártó 255, az amerikai 225 repülőgép eladásánál tart (az opciókat, szándéknyilatkozatokat is beleértve) a show második napjának végén.
A második napi üzletkötések száma (483 db gép) már nem marad el az elmúlt évek nagy európai légiszalonjainak második napján szokásos kötések (400-500 közötti) számától. A meglehetősen lanyha kezdés után még tartogathat izgalmakat a Paris Air Show szerdai és csütörtöki napja is.
31 Airbust vásárol a Cebu Pacific
A második, keddi napon szándéknyilatkozatot írt alá a Fülöp-szigeteki low-cost Cebu Pacific és az Airbus 16 darab A330-900neo, 10 darab A321XLR és 5 darab A320neo megrendeléséről. A megállapodás szerint a légitársaság további tíz A321neóra szerzett opciós vásárlási jogot.
Érdekesség, hogy a Cebu Pacific egyosztályos konfigurációban 194 üléssel rendezteti be a most megrendelt A320neo repülőgépeit, ezzel elsőként állítja forgalomba a típust a lehető legsűrűbb székezéssel.
A fapados légitársaság A330-900neói pedig szintén minden eddiginél több, 460 utast szállíthatnak majd, ugyancsak egyosztályos elrendezésben.
Az A321XLR-rel India és Ausztrália távolabbi repülőtereire teljesít majd járatokat a Cebu Pacific. Az A330neo repülőgépeket 2021-től, az A321XLR-eket pedig 2024-től szállítja le a gyártó.
Harminc Dreamlinerrel bővít a Korean Air
Húsz Boeing 787-10 és tíz 787-9 repülőgépre írt alá szándéknyilatkozatot a Korean Air. A nagyobb befogadóképességű, -10-es Dreamlinerek közül tíz példányt az Air Lease Corporation lízingcégen keresztül bérel majd a légitársaság.
Az üzlet értéke listaárakon számolva 6,3 milliárd USA-dollár, a megrendelés majd a szerződés véglegesítésekor kerül be a Boeing könyveibe.
A légitársaság a GEnx hajtóművet választotta a most megrendelt 30 Dreamlinerhez. Az új repülőgépek a Korean Air meglévő tíz Boeing 787-9-ese mellé érkeznek.
A Korean Air jelenleg 168 repülőgépes flottát üzemeltet, amelyből 96 az amerikai gyártó terméke, a légitársaság cargo üzletága pedig kizárólag Boeingeket üzemeltet.
Kétszáz Boeing 737 MAX-ról írt alá szándéklevelet az IAG
Kétszáz Boeing 737 MAX megvásárlásának szándékát jelentette be az International Airlines Group (IAG). Az Aer Lingus, British Airways, Iberia, Vueling és Level légitársaságokat irányító európai holding megrendelése – amennyiben véglegesítik – 24 milliárd dollár értékű a jelenlegi listaárakon.
Willie Walsh, az IAG vezérigazgatója szerint a 737 MAX-ok megrendelésével diverzifikálni kívánják jövőbeli flottájukat, amely versenyképesebbé teszi a légitársasági csoportot.
A holdingot a 737 MAX két változata, a kétosztályos elrendezésben 178 utas szállítására képes 737 MAX 8 és a legnagyobb, 230 utasos befogadóképességű MAX 10 érdekli. A megrendelés konkrét összetételét, és hogy a gépek mely taglégitársaságokhoz kerülnének, nem részletezték.
A gépek a szerződés véglegesítésekor kerülnek be a Boeing megrendelésállományába.
Az IAG légitársaságai összesen 582 repülőgépes flottával 286 célpontra repülnek, 2018-ban 113 millió utast szállítottak.
A 737 MAX március közepe óta tartó repülési tilalmának elrendelése óta ez az első megrendelés a típusra.
Öt Boeing 787-9 Dreamlinert rendelt az ALC
Öt Boeing 787-9 Dreamlinerre szóló megrendelésével 56 példányra bővítette a Dreamliner-portfólióját a magyar származású Steven F. Udvar-Házy nevéhez köthető Air Lease Corporation (ALC) amerikai lízingcég. A megrendelés értéke jelenlegi listaárakon számolva másfél milliárd amerikai dollár.
Akár száz darabosra is növelheti keskenytörzsű NEO-flottáját a Saudi Arabian Airlines
Harminc A320neo családba tartozó repülőgépről kötött kötelező érvényű megállapodást az Airbus és a Saudi Arabian Airlines. A megrendelésből 15 példány a nagy hatótávú A321XLR-re szól, és a megállapodás tartalmaz további 35 példányra szóló opciós vásárlási jogot.
A szaúdi légitársaság korábban már rendelt 35 neót az Airbustól, így a mostani megrendeléssel – amennyiben a Saudia lehívja a teljes 35 darabos opciót – a cég A320neo családba tartozó gépeinek száma százra növekedhet majd.
A repülőgépek megrendelése mellett műszaki képzésről és fejlesztésekről, valamint más szolgáltatásokról is megállapodtak a felek.
A320neo helyett a nagyobb változatból kér az Air Asia
Korábbi, 253 A320neo típusváltozatra szóló megrendelését a nagyobb befogadóképességű A321neóra módosítja az Air Asia. Ezzel a légitársaság a legnagyobb A321neo-üzemeltető lesz a világon.
Az Air Asia korábban összesen 592 példányt rendelt az A320neo-család különböző kapacitású változataiból, a mostani konverzióval a légitársaság A321neóra szóló rendelésállománya 353 darabra nőtt.
A légitársasági csoport eddig összesen 224 A320-as családba tartozó repülőgépet helyezett forgalomba, amelyek a malajziai, indiai, indonéziai, japán, Fülöp-szigeteki és thaiföldi bázisokról repülnek.
14 A321XLR-rel bővítik flottájukat az IAG taglégitársaságai
A hétfőn bejelentett Airbus A321XLR nagyhatótávú keskenytörzsűből tizennégy példányra adott le kötelező érvényű megrendelést az International Airlines Group (IAG) holding.
A megrendelt A321XLR-ekből nyolc példány a légitársasági csoport tulajdonában álló spanyol Iberia, hat pedig az ír Aer Lingus flottájába kerül majd (utóbbinál az LR változat is szerepel a géppark fejlesztési tervében).
Az Airbus közleménye azt nem részletezi, hogy új megrendelésről, vagy egy korábbi rendelés konverziójáról van-e szó.
Még öt A220-100 rendelt a Delta Air Lines
Öt példánnyal növelte Airbus A220-100-as típusra leadott megrendeléseit a Delta Air Lines. A légitársaság rendelésállománya az Airbus A220-as családjára ezzel 95 példányra nőtt.
A Delta lett az első vásárlója a megnövelt maximális felszállótömegű A220-asnak, amely 2020-tól elérhető.
A Delta az A220-as típus indító légitársasága az USA-ban, 2016-ban 75, 2108-ban pedig még 15 példányt rendelt a típusból. A mostani rendeléssel együtt a Delta 45 darab A220-100-ast és 50 darab A220-300-ast állít forgalomba.
Két A320neo-t rendelt az Atlantic Airways
Két darab Airbus A320neo megrendeléséről állapodott meg a Feröer-szigetek nemzeti légitársasága, az Atlantic Airways az európai repülőgépgyártóval. A légitársaság az új generációs keskenytörzsű típus legújabb vásárlója lett.
A hajtóműválasztásról később dönt az Atlantic Airways. A cég 2008 óta Airbus üzemeltető, flottájában jelenleg három Airbus A320(ceo) családba tartozó repülőgép teljesít szolgálatot.
Akár 105 ATR-t rendel a Nordic Aviation Capital
Szándéknyilatkozatot írt alá az ATR a Nordic Aviation Capital regionális repülőgépek lízingjére szakosodott céggel 35 darab -600-as szériájú ATR kötelező érvényű megrendeléséről. A megállapodás további 35 repülőgépre opciót és még 35-re vételi jogot tartalmaz.
Az első 35 példány leszállítása 2020 és 2025 között esedékes.
Négy E-Jetet adott el az Embraer
Két darab Embraer E175-ös repülőgép kötelező megrendeléséről állapodott meg a japán Fuji Dream Airline-szal (FDA) a brazil repülőgépgyártó. A megrendelés értéke listaárakon 92,7 millió amerikai dollár.
Az Embraer további két Embraer E195-E2 kötelező megrendeléséről állapodott meg a spanyol Binterrel. A megrendelés értéke listaárakon 141,8 millió amerikai dollár.
Q400-as üzemeltető lesz a TAAG Angola Airlines
A De Havilland Aircraft of Canada bejelentette, hogy a Bombardier-től átvett Q400-as típusból hat példányt rendelt a TAAG Angola Airlines. A megrendelés nem új, azt már márciusban megkötötték a felek, azonban eddig nem jelentették be a vásárló kilétét.
A kanadai gyártó emellett eladott még két DHC-6-400 Twin Otter repülőgépet is Air Antilles légitársaságnak.
Az első nap összefoglalója
Az A321XLR bejelentésével és több mint 100 gép eladásával indított az Airbus Párizsban