A világ legnagyobb utasszállító repülőgépe, az Airbus A380-as prototípusa 2005. április 27-én hajtotta végre szűzrepülését. A változó piaci környezet és az új generációs kéthajtóműves típusok elterjedése miatt a megrendelések elapadtak, az utolsót 2021 decemberében adta át a gyártó, mára több példányt kivontak és szét is bontottak.

A Rolls-Royce Trent 900 hajtóművekkel felszerelt Airbus A380-as prototípus fedélzetén összesen hat szakember teljesített szolgálatot a 2005. április 27-én végrehajtott szűzrepüléskor. Jacques Rosay és Claude Lelaie berepülő pilóták munkáját négy mérnök segítette. A kétszintes, négy hajtóműves óriásgép legelső légiútja 3 óra 54 percig tartott.

A hatalmas médiafigyelem mellett megrendezett szűzrepülést sikeresnek minősítette az Airbus, a pilóták elmondása szerint nagyon jól irányítható volt az A380-as, a hatalmas méretei ellenére.

A típus műszaki adatai

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Törzshossz: 72,72 méter
Szárnyfesztáv: 79,75 méter
Magasság: 24,09 méter

Utaskapacitás: 868 (exit limit), háromosztályos elrendezésben: 555
Hatótáv: 14 800 km
Hajtómű: 4 db Rolls-Royce Trent 900 vagy Engine Alliance GP7200

Maximális felszállótömeg: 575 tonna

A típus 2006 decemberében szerezte meg a forgalomba állításhoz szükséges hatósági engedélyeket az európai EASA-tól és az amerikai FAA-től.

Az első üzemeltető, a Singapore Airlines az eredeti tervekhez képest némi késéssel, 2007. október 15-én vette át első A380-800-as gépét.

Szintén a szingapúri légitársaság lett az első, amely 2017 novemberében kivonta a legrégebbi A380-asait, ma 12 van még a flottájában, de ebből csak 10 aktív.

Európában az első üzemeltető az Air France lett, amely 2009 novemberében vette át első A380-asát, de a francia légitársaság később megvált mind a tíz példányától, amelyből az első szétbontását 2020 februárjában már meg is kezdte a tulajdonos lízingcég.

Az egykori üzemeltetők közé tartozik a China Southern Airlines, a Thai Airways és a Malaysia Airlines, 2020 és 2022 között kivont példányaik sorsát a magas üzemanyagárak és a világjárvány pecsételte meg véglegesen.

Rövid ideig a portugál Hi Fly is repült egy példányt, amely az egyetlen olyan volt, amelyet használtan vett birtokba egy új üzemeltető.

Európában a British Airways és a Lufthansa flottájában repül még a kétszintes óriás. Bár a német légitársaság a világjárvány alatt a típus végleges kivonásáról döntött, a kereslet gyors visszatérése, valamint az új generációs repülőgépek átadásainak késése miatt mégis visszahelyezett a forgalomba nyolc példányt.

Hasonló okok miatt halasztotta el a Korean Air is a típus kivonását, amelyből a nemrég felvásárolt Asiana Airlines flottájában is repül még hat darab. A Qatar Airways 10-ből 8-at, az Etihad Airways 10-ből 7-et, a Qantas 12-ből 10-et megtartott egyelőre, bár a világjárvány évei alatt szóba került náluk is a végleges kivonásuk. Emellett az All Nippon Airways is repül három példányt Tokió és Honolulu között, amelyek a csődbe ment Skymark felvásárlásával kerültek a japán légicéghez.

Meg kell még említeni a startup Global Airlinest, a brit cég használt A380-asokkal tervezi a belépést a transzatlanti piacra, de a menetrend szerinti üzemelés megkezdése egyelőre várat magára.

A típusból a lemondásokat nem számítva összesen 251 példányra érkezett megrendelés az Airbushoz, a három tesztgépet is beleértve 254 darab épült meg. Ebből 2025 elején már csak 189 aktív példány volt 12 üzemeltetőnél.

A változó piaci környezet és az új generációs, nagy befogadóképességű kéthajtóműves típusok elterjedése miatt az új megrendelések az Airbus és az Emirates közös erőfeszítései ellenére elapadtak. Miután a típus gyártása gazdaságilag fenntarthatatlanná vált, a gyártó 2019-ben döntött a program megszüntetéséről.

A típus legnagyobb üzemeltetője az Emirates, amely 2017 novemberében kapta meg századik A380-asát, a dubaji légitársaság vette át az utolsó legyártott példányt is 2021 decemberében.

Mivel a használt példányokra szinte lehetetlen új üzemeltetőt találni, közülük kettő, az MSN003-as és 005-ös gyártási számú példányok szétbontásáról még 2018-ban döntött a tulajdonos Dr. Peters Group, de azóta számos példány végezte alkatrészbányaként.

Az Emirates elnöke, Tim Clark az elmúlt években több alkalommal is kinyilvánította, hogy könnyebb anyagok még kiterjedtebb használatával, aerodinamikai finomításokkal és Rolls-Royce UltraFan technológiájú hajtóművek révén akár 25 százalékkal is hatékonyabb, azaz üzemanyag-takarékosabb és olcsóbban üzemeltethető lenne egy új változatú A380-as, amelyre szerinte lenne kereslet a légitársaságok részéről.

A gyártó a szűzrepülés tíz éves évfordulóján még szuperlatívuszokban beszélt a típusról: