Modernebb, költséghatékonyabb flottát szeretne a Lufthansa-csoport a koronavírus-járvány utánra, ezért nyolc szélestörzsű típust végleg kivonnak, és összesen 150 példánnyal csökken a taglégitársaságok repülőgépeinek száma.
A német légitársasági csoport terveiről Carsten Spohr vezérigazgató számolt be a 2020-as pénzügyi év eredményeinek ismertetésekor.
Elmondása szerint a járvány lehetőséget teremtett arra, hogy az egész csoportot sokkal „áramvonalasabbá”, karcsúbbá, és költséghatékonyabbá tegyék, erről szólt a tavalyi, és erről fog az idei év is. A középpontban a fenntarthatóság áll majd, és a flottával kapcsolatos elképzelések már itt jelentős hangsúlyt kapnak.
A Lufthansa vizsgálja, hogy az összes 25 évnél idősebb repülőgépét végleg kivonja a flottából.
Erről végleges döntés még nem született, a prezentációból azonban kiderült, hogy a szélestörzsű gépek között jelentős karcsúsítást tervez a Lufthansa.
Összesen nyolc típustól válik meg a a cégcsoport: az Airbus A380-asok és Boeing 747-400-asok már letárolva várják sorsuk jobbra fordulását. Őket követik a 777-200-asok, a 767-300-asok, az A340-600-asok és -300-asok, A330-200-asok, illetve az áruszállításra használt MD-11F-ek is.
Ami marad: a 747-8-asok, a megrendelt, de még le nem gyártott 787-esek, a 777-300ER-ek és a leendő 777-9-esek, az A350-esek, A330-300-asok, valamint az áruszállító 777F-ek.
A későbbi, további példányok kivonásával együtt összesen 150 repülőgéppel kevesebb lesz a flottában, a négyhajtóműves típusok aránya 15 százalék alá mérséklődik, és ugyanekkora mértékben csökken majd az egy utaskilométerre vetített szén-dioxid-kibocsátás.
A cég kimutatásai szerint egyébként eddig 6 repülőgéptől váltak meg, 97 áll kivonás előtt, és 18-at vontak ki ideiglenesen, emellett 22 új példány érkezett. A tavalyi év végén a csoport 757 géppel rendelkezett.
A döntés mögött az egyik legfontosabb érv a kiadások visszafogása, amelyre a ReNew nevű reorganizációs programban nagy figyelmet fordított a társaság. Tavaly a fix költségek 35 százalékkal mérséklődtek azok után, hogy 20 százalékkal csökkentették a felsővezetői pozíciók számát, 28 ezer dolgozót küldtek el, emellett a tőkeköltségből megvalósított beruházásokat is visszafogták.
A Lufthansa-csoport a jövőben kizárólag a légiközlekedési üzletágra kíván fókuszálni, ezért minden, a repüléshez szorosan nem kapcsolódó üzletágban lévő érdekeltségét eladja. Ennek részeként szabadultak meg az LSG SkyChef catering-szolgáltatótól is.
A költségcsökkentéssel sem tudta azonban elkerülni 2020-ban a rekordméretű veszteséget a társaság, bár az utolsó negyedévben már 1 millió euró köré sikerült a napi mínuszt csökkenteni, ami fele annyi, mint a válság elején.
A csoport minden egyes üzletága veszteséggel működött, kivéve a Lufthansa Cargót, amely 772 millió eurós nyereséget termelt. Ezzel együtt is a csoport 6,7 milliárd eurós mínuszt jelentett a 2020-as évre, miután a bevételek 62 százalékkal 13,5 milliárd euróra csökkentek, a kiadások szintje 43 százalékkal 20 milliárd euróra mérséklődött.