A világjárvány lecsengésével, a növekvő járatszámok ellenére az elmúlt évek átlaga alatt volt a repülőgép-katasztrófákban meghaltak száma 2022-ben, a legtöbb áldozattal járó esemény szándékos lehetett.
A holland Aviation Safety Network (ASN) a 14 vagy annál több utas szállítására képes repülőgéptípusok kereskedelmi utas- és áruszállító járatainak eseményeit listázza.
Az ASN nyilvántartása szerint 12 halálos kimenetelű balesetben 225 ember veszítette életét 2022-ben.
Az áldozatok száma jelentős emelkedést mutat a 2021-es adatokhoz képest, amikor 11 halálos kimenetelű baleset 123 ember életét követelte, de kedvezőbb az elmúlt öt év átlagához viszonyítva (11 katasztrófa 257 áldozattal).
A Jet Airliner Crash Data Evaluation Center (JACDEC) viszont 19 darab, halállal végződő balesetet tart nyilván, amelyekben összesen 223-an veszítették életüket módszertanuk szerint.
A németországi szervezet az 5,7 tonnánál nehezebb, legalább 19 fő szállítására képes repülőgépek baleseteit összesíti, és nyilvántartásuk szerint az elmúlt tíz esztendőben átlagosan évi 372 ember életét követelték a légikatasztrófák világszerte. Statisztikáik szerint 2021-ben 18 katasztrófában a 2022-eshez képest hatvannal kevesebben, 168-an veszítették életüket, míg 2020-ban kilenc ilyen eset történt, amelyekben összesen 318-an haltak meg.
Az adatok értékelésénél fontos azt is számításba venni, hogy míg a világjárvány miatt 2020-ban és 2021-ben csak a járatok töredéke közlekedett, addig a múlt évben a forgalom már megközelítette a pandémia előtti év 80 százalékát.
Az ASN besorolása szerint 2019-ben húsz halálos kimenetelű légiközlekedési balesetben 283 ember veszítette életét, mintegy 39 millió légijárat közlekedett, azaz közel kétmillió járatra jutott egy halálos esemény.
Szándékos lehetett a legtöbb áldozattal járó katasztrófa
A tavalyi legtöbb, 132 halottat a China Eastern Boeing 737-800-asának 2022. március 21-i katasztrófája követelte, a gép a célreptér közelében, az utazómagasság elhagyásakor került meredek süllyedésbe, és mintegy két perc múlva szinte függőlegesen zuhant a földre.
Bár az eseményről egyelőre csak az előzetes jelentést adták ki a kínai hatóságok, meglehetősen kevés konkrétummal, később olyan hírek láttak napvilágot, hogy a repülési adatrögzítőből kinyert információk arra utalnak: az egyik pilóta öngyilkossági szándékkal vezethette földnek a repülőt.
Novemberben Tanzániában a Precision Air ATR 42-500-asának balesetében 19-en veszítették életüket, a repülőgép a Viktória-tó partján lévő Bukoba repterének megközelítése során szenvedett balesetet, és részben a sekély vízbe süllyedt.
Huszonkét ember életét követelte a Nepálban hegyoldalnak ütköző Tara Air DHC-6-300 Twin Otter balesete május végén, míg júliusban hajtóműhiba miatti kényszerleszállás közben az ukrán Meridian légitársaság Görögországban lezuhant Antonov An-12BK típusú áruszállító repülőgépén a nyolc fős személyzet veszítette életét, szeptemberben pedig egy de Havilland Canada DHC-3T Turbine Otter hidroplán balesete okozta 10 ember halálát Washington államban.
Tavaly két olyan súlyos baleset is történt, amikor repülőtéri földi járművekkel ütköztek repülőgépek. Szeptemberben egy biztonsági őr által vezetett motorkerékpárral ütközött Guinea fővárosában a TAP Portugal leszálló Airbus A320neo gépe, két ember életét veszítette, a repülőgép hajtóműve megsérült, míg novemberben a LATAM Airbus A320neója a limai repülőtéren ütközött össze nagy sebességgel egy repülőtéri tűzoltójárművel, a balesetben két tűzoltó életét veszítette, a repülőgépben súlyos károk keletkeztek.
Szerencsére nem követelt halálos áldozatokat a DHL Boeing 757F gépének áprilisi, a West Atlantic Boeing 737-es áruszállítójának és a Copa Airlines Boeing 737-800-asának szeptemberi futópálya-elhagyásos balesete, ahogy a Korean Air Airbus A330-300-asának a Fülöp-szigeteki Cebu repülőterén történt túlfutása sem, bár utóbbi gépet le kellett selejtezni.
Az év utolsó napján pedig az American Eagle járatát teljesítő Envoy Air Embraer E175-ösének egyik hajtóműve szippantotta be a működő hajtómű előtt túl közel elhaladó csomagrakodót Montgomery repülőterén, aki olyan súlyos sérüléseket szenvedett, hogy nem élte túl a balesetet.
Az interneten ilyenkor megjelenő, egymástól eltérő számokra az ad magyarázatot, hogy a repülésbiztonsággal foglalkozó szervezetek más-más szempontok szerint sorolják be a különböző típusokat a kereskedelmi utas- vagy áruszállító repülőgépek kategóriájában. Egyesek a férőhelyek száma és az érintett járat jellege, míg mások a férőhelyek illetve a gép tömege alapján húzzák meg a határt. A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) pedig csak a saját taglégitársaságainak baleseti statisztikáiról szokott hírt adni.