Híreink az indonéziai Lion Air low-cost légitársaság, JT 610-es számú, Jakartából induló járatát teljesítő Boeing 737 MAX 8 repülőgép katasztrófájáról.
Kiadta a szoftverfrissítést a Boeing a 737 MAX típusváltozathoz, ennek fő eleme a balesetek miatt fókuszba került átesésvédelmi rendszer, az MCAS módosítása.
Az FAA vezetője szerdán a szenátus előtt tart beszédet a szoftvermódosításról, a gyártó egykori mérnökei pedig azt mondták, hogy eddig tényleg csak egy szenzorból kapott adatokat az átesésvédelmi rendszer, illetve hogy annak idején a vezetőség kérte, ne kelljen a pilótákat szimulátorban átképezni erre a változatra.
Az indonéz állami légitársaság közölte, hogy egyeztetést kezdeményeztek a Boeing-gyárral arról, hogy 49 gép helyett a hírek szerint más típusra váltanának, és a már átvett egy példánytól is megszabadulnának.
Az eddigi egy helyett két oldalról kapja majd az állásszögadatokat az MCAS-rendszer, de a vízszintes vezérsík automatikus kitérítésének mértékét és az automatika működését is korlátozza a gyártó.
A Lion Air pilótái nem is sejtették, hogy a Boeing 737 MAX orrát miért nyomja le folyamatosan a repülésirányító rendszer, a trimre nem is gyanakodtak, csak a sebességgel és a magassággal voltak elfoglalva.
A Szövetségi Légügyi Hatóság (FAA) az elmúlt évek alatt egyre nagyobb mértékben hagyta a Boeingre saját gépei repülésbiztonsági rendszereinek véleményezését, így tett az MCAS-rendszerrel is.
A minisztérium azt vizsgálja: megfelelőek voltak-e a 737 MAX gépek biztonsági rendszerei, és megalapozottan adták-e ki rájuk a kereskedelmi forgalomba álláshoz szükséges engedélyeket.
Sikerült letölteni az adatokat a lezuhant Ethiopian 737 MAX repülési adatrögzítő készülékéből. Az etióp közlekedési minisztérium szerint a kinyert adatok hasonlóságra utalnak az indonéz katasztrófával.
Sikerült letölteni a múlt vasárnap lezuhant Ethiopian Airlines Boeing 737 MAX 8 repülőgép hangrögzítőjének (CVR) felvételét, jelentette a francia balesetvizsgáló testület.
Felfüggesztette a Boeing az új generációs keskenytörzsűinek átadásait, az USA légügyi hatósága szerint májusig is eltarthat a repülési tilalom. Információk szerint egyre nyilvánvalóbb az etióp és az indonéz katasztrófa közötti hasonlóság, az átesésvédelmi rendszer hibája.
A Boeing javaslatára a Szövetségi Légügyi Hatóság (FAA) globálisan földre parancsolta a 737 MAX-eket, miután újabb információk birtokában Kanada, majd később az Egyesült Államok is kitiltották a légtérből a típust.
Az Ethiopian Airlines pilótái a Lion Air-katasztrófa után a Boeing 737 MAX-okra továbbképzést kaptak a cégvezető szerint. Az American Airlines egyik szakszervezete követeli a típusváltozat földre parancsolását, és kiderült, hogy amerikai pilóták már többször jeleztek rendellenes működést a hatóságnak.
Bejelentette az indonéz fapados, hogy felfüggesztette az idei évre tervezett 737 MAX-átvételeit, újabb információk szerint tényleg törli a többit is, és teljesen az Airbus A320neo típuscsaládra áll át.
Kedden este az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség is bejelentette, hogy közép-európai idő szerint este 8-tól (UTC 19:00) nem repülhetnek a Boeing 737 MAX-ek Európa légterében.
Frissítést hajt végre a Boeing a 737 MAX repülőgépek repülésirányítási szoftverein az amerikai gyártó a tervek szerint áprilisig, miután az USA Szövetségi Légügyi Hivatala kilátásba helyezte, hogy elrendeli a változtatásokat a típuson. Kedden délután az Egyesült Királyság kitiltotta légteréből a típust.
Az indonéz balesetvizsgálók jelentése szerint letöltötték a katasztrófát szenvedett 737-es pilótafülkéjében rögzített hanganyagot a megtalált szerkezetből, és az utolsó tizenöt perc felvétele is jó minőségű.
Megtalálták, és a felszínre is hozták a Lion Air októberben lezuhant JT610-es járatát teljesítő Boeing 737 MAX 8-as hangrögzítőjét, az adatokat napokon belül kinyerhetik az eszközből.
Áttekinti Boeing-rendeléseit a Lion Air, amelynek egyik MAX-a novemberben lezuhant. A légitársaság megelégelte, hogy a Boeing a Lion Airre próbálja hárítani a felelősséget
A 189 ember halálát követelő katasztrófát megelőző, Denpasar - Jakarta járat során sem volt repülésre alkalmas állapotban a szerencsétlenül járt repülőgép, sőt az előző 3-4 járat során is komoly hibákat tapasztaltak a pilóták.
A Boeing a légitársaságok és pilóta szakszervezetek aggályai ellenére továbbra is kiáll a 737 MAX repülőgépek biztonságos működése mellett, a katasztrófáról szóló előzetes vizsgálati jelentés kiadása jövő hétre várható, a pilótafülkében zajló kommunikációt rögzítő készüléket még mindig keresik.
A gyártó és az USA repüléshatósága mérlegeli, hogy szükségesek-e módosítások a típuson, miután úgy tűnik, hogy a pilóták által nem ismert állásszög-védelem szerepet játszhatott az indonéziai légikatasztrófában.
Két nagy 737 MAX üzemeltető, a Southwest és az American pilótaszervezetei közölték, hogy hiányosak a MAX-típus képzési és üzemeltetési kézikönyvei, és ennek szerepe lehet Lion Air-katasztrófa bekövetkezésében.
A repülési adatokat rögzítő FDR adataiból 70-80%-ban rekonstruálható, hogy mi történt, de a katasztrófa okainak teljes megértéséhez kulcsfontosságú lenne a pilótafülkéban zajló kommunikációt és hangokat rögzítő CVR megtalálása és kiolvasása. A kutatás erre összpontosít.
Az amerikai gyártó az összes 737 MAX üzemeltető részére biztonsági figyelmeztetést adott ki egy Operations Manual Bulletin (OMB) formájában. Az FAA az esti órákban sürgősségi légialkalmassági direktívát adott ki.