Michael O’Leary, a Ryanair vezérigazgatója üdvözli az extraprofit-adó környezetvédelmi alapúvá alakítását, álláspontja szerint ez legalább bizonyítja, hogy a kormány szándéka az utasok és nem a nem létező légitársasági profit megadóztatása volt.
Közleményben reagált a Ryanair a légitársaságok nyáron bevezetett extraprofit-adójának múlt heti változására, amely januártól a repülőgépek egy ülésre vetített károsanyag kibocsátásától is függővé teszi a Magyarországról induló utasokra kivetett adó mértékét.
A fapados légitársaság újból felszólította a magyar kormányt, hogy törölje el „az idióta és káros utasadót”, valamint “kérjen bocsánatot polgáraitól és a beutazóktól a hamis és tisztességtelen légitársasági adó sikertelen bevezetési kísérletéért, amelyet most környezetvédelmi utasadóval vált fel”.
A cég álláspontja szerint a magyar állampolgárok és a beutazók kárára az adó megdrágítja és versenyképtelenné teszi a Magyarországra irányuló és onnan induló légijáratokat a szomszédos országokhoz, például Romániához, Szerbiához, Szlovákiához, Horvátországhoz és Ausztriához képest, a Balkánra érkező utasok mostantól el fogják kerülni Magyarországot.
Hozzáteszik: Magyarországnak és a turisztikai ágazatnak ki kell hevernie a Covid által okozott károkat, a magyar polgároknak és látogatóknak alacsonyabb repülőjegyárakra és több járatra van szükségük, nem pedig kevesebb járatra és magasabb kormányzati adókra.
Michael O’Leary a közlemény szerint abbéli reményét fejezte ki, hogy „a magyar kormány belátja ennek az abszurd adónak az ostobaságát, eltörli azt, és Magyarországot ismét olcsó, versenyképes légi utazási és turisztikai célponttá teszi, a magyar állampolgárok, családjaik és a beutazók javára”.
A Ryanair a harmadik negyedévet rekordnyereséggel zárta, a téli hat hónapos időszakra veszteséges működést prognosztizál, ugyanakkor az utasok száma éves szinten elérheti a 168 milliót, amely 13 százalékkal meghaladja a járvány előtti 2019-es évét.
Amint megírtuk, a múlt héten közzétett módosítás szerint az adó összege az úti cél mellett az adott járatot teljesítő légijármű egy ülésre vetített szén-dioxid-kibocsátási értékétől is függően változik majd.
A rendeletmódosítás az egy ülésre jutó károsanyag-kibocsátás tekintetében három kategóriát különít el, a legalacsonyabb esetében az induló utasonként fizetendő hozzájárulás mértéke az eredetinél alacsonyabb, a középsőnél változatlan, a legszennyezőbbnél viszont jelentősen magasabb lesz.
Ez arra ösztönzi a légitársaságokat, hogy az új generációs hajtóművekkel felszerelt, alacsonyabb károsanyag-kibocsátású repülőgépeket használjanak magyarországi bázisaikon, illetve az innen induló járataikon.
A légitársaságoknak utólag kell megküldeniük a földi kiszolgálást végző cégnek az adott hónapban üzemeltetett járatokat teljesítő légijármű egy ülésre jutó szén-dioxid-kibocsátásának értékét. Ezt a Repülőterek Nemzetközi Tanácsa (ACI) által létrehozott, Airport Carbon and Emissions Reporting Tool alapján kell megadni. Ha a légitársaság nem teljesíti a jelentési kötelezettségét, akkor a legmagasabb kategória szerinti összeget számítják fel.