A Farnborough Air Show első napjához hasonlóan Boeing-bejelentéssel kezdődött a légiszalon második napja. Az amerikai gyártó, csakúgy, mint előző nap egy nagy volumenű, szélestörzsű áruszállító repülőgép-megrendeléssel startolt, az Airbus pedig nyolc darabos A350-es megrendeléssel indította a napot.
A várakozásoknak megfelelően jól fogytak az új generációs hajtóművekkel felszerelt Airbus A320neo és Boeing 737 MAX keskenytörzsű repülőgépek. A délutáni órákban megszületett a show első A220-as megrendelése, a brazil Embraer pedig összesen 300 regionális repülőgép eladását jelentette be több részletben, vegyesen a korábbi ‘E1’-es és az új generációs ‘E2’-es változatokból.
Az Airbus eladott két jelenlegi változatú A330-200-ast az IAG-holdinghoz tartozó LEVEL-nek, a Boeing pedig három darab 787-9 Dreamliner megrendeléséről állapodott meg az Air Lease Corp. lízingcéggel.
Boeing 747-8F és 777F repülőgépeket rendelt az orosz Volga-Dnepr csoport és a CargoLogicHolding
Öt darab Boeing 747-8F és 29 darab Boeing 777F áruszállító repülőgép megrendeléséről kötött megállapodást az amerikai gyártó az orosz Volga-Dnepr csoporttal és a CargoLogicHoldinggal.
A megállapodás szerint az orosz gyökerű, de brit AOC alatt működő CargoLogicHolding csoport szándéklevelet írt alá az amerikai gyártóval a Boeing 777F-ek megrendeléséről.
Emellett megerősítette korábbi rendelését öt 747-8F repülőgépre, utóbbiak értéke listaárakon mintegy kétmilliárd USA-dollár. A Boeing 777F repülőgépekkel, amelyek a legnagyobb hatótávú kéthajtóműves áruszállító gépek, a légitársaság új útvonalakon kíván terjeszkedni. Ha az üzletet véglegesítik, a rendelés értéke aktuális listaárakon 9,8 milliárd dollár lesz.
A csoporthoz tartozó CargoLogicAir emellett vizsgálja azt is, hogy flottáját Boeing 767F és utasszállítóból átalakított 737-800BCF repülőgépekkel bővítse.
A megállapodások része, hogy a cégcsoport igénybe veszi a Boeing Global Services szolgáltatásait, köztük a Crew Pairing megoldást, amellyel a repülőgépek személyzeteinek beosztását tudják hatékonyan megtervezni.
A csoporthoz tartozó AirBridgeCargo légitársaság június eleje óta hetente két alkalommal a budapesti repülőtérre is üzemeltet áruszállító járatokat Boeing 747-400F és 747-8F repülőgépeivel.
Nyolc A350-900-ast rendelt egy titokzatos vevő
Az Airbus egy magát megnevezni nem kívánó vásárlóval aláírt, nyolc darab A350-900-as megrendeléséről szóló megállapodással indította a keddi napot.
Az A350 XWB alapváltozatának darabonkénti listaára 317,4 millió amerikai dollár. Az A350-es családból eddig 46 vásárló részéről 882 példányra szerzett megrendelést az európai gyártó.
Száz A320neo családba tartozó repülőgépet rendelt egy titokzatos vevő
Szándéknyilatkozatot írt alá az Airbus egy magát egyelőre megnevezni nem kívánó vásárlóval 25 darab A321neo és 75 darab A320neo repülőgép megrendeléséről.
Az összesen száz darab repülőgéphez a hajtóműválasztást később jelentik be. Az A320neo jelenlegi listaára 110,6, míg a nagyobb befogadóképességű A321neo változaté 129,5 millió USA-dollár.
Az A320neo család különböző változataiból eddig 6 100 példányra szerzett megrendelést az Airbus, világszerte több mint száz vásárló részéről, ezzel a piaci szegmens mintegy 60%-át uralja az európai gyártó.
Boeing 737 MAX 8-asokra írt alá a fehérorosz Belavia
Négy darab Boeing 737 MAX 8 lízingjéről állapodott meg a fehérorosz Belavia. A repülőgépeket a magyar származású, Steven F. Udvar-Hazy nevéhez köthető, amerikai Air Lease Corportation-től (ALC) bérli a légitársaság.
A repülőgépek 2019-2020-ban érkeznek a légitársasághoz, az elsőt jövő májusban veszik át. A Belavia a megállapodás szerint további két MAX 8-asra opciót szerzett.
A megállapodás nem növeli a Boeing megrendelésállományát, mert a repülőgépeket az ALC már megrendelt kontingenséből kapja majd a Belavia.
Megvan az A321LR első távol-keleti üzemeltetője
Két darabot rendelt az A321neo nagy hatótávú változatából a japán Peach Aviation. A légitársaság két A320neo repülőgépre szóló rendelését változtatta A321LR variánsra.
Az A321LR már az újfajta Airbus Cabin Flex vészkijárati elrendezéssel készül, amely lehetővé teszi, hogy a típusváltozat akár 240 utast szállítson, természetesen ez esetben egyosztályos, sűrű székezéssel.
A két A321LR 2020-ban csatlakozik az oszakai bázisú diszkont légitársaság flottájához, ezzel a Peach Aviation lesz az A321LR első üzemeltetője a térségben.
Az A321neo típusból eddig világszerte 50 vásárló rendelt több mint 1900 példányt, ezzel a piac közepének hívott szegmensben az Airbus 80%-os részesedéssel rendelkezik. Az LR opcióval az A321neo hatótávolsága 4 000 tengeri mérföldesre (7 400 km) növekszik.
75 darab 737 MAX 8 és három 787-9 megrendelését írta alá a Boeing az Air Lease Corporationnel
Hetvenöt darab Boeing 737 MAX 8 és három 787-9 Dreamliner megrendeléséről kötött megállapodást a a magyar származású, Steven F. Udvar-Hazy nevéhez köthető, egyesült államokbeli Air Lease Corportation (ALC) és a seattle-i repülőgépgyártó.
A megállapodásból 20 darab 737 MAX-re és a három 787-9 Dreamlinerre kötelező érvényű megrendelést adott a repülőgépfinanszírozó cég, a maradék 55 darab 737 MAX megrendelését később véglegesítik a felek.
A mostani megrendeléssel, amely listaárakon számolva 9,6 milliárd dollár értékű, az ALC 737 MAX-portfóliója 213 darabosra növekszik.
Az ALC 2010 óta összesen 361 darab Boeing repülőgépre adott le kötelező érvényű megrendelést, ebből 288 darab 737-esre, 21 darab 777-esre, és 52 darab 787-esre szól.
Két új Airbus A330-200-assal bővít a LEVEL
Két darab Airbus A330-200-as repülőgép megrendeléséről állapodott meg az International Airlines Group (IAG) a hosszútávú diszkont járatokat is üzemeltető légitársasága, a LEVEL számára.
Az újabb megrendeléssel a légitársaság már 7 darab A330-200-asra rendelkezik szerződéssel. Az IAG kevesebb mint egy évvel ezelőtt rendelt meg három A330-200-ast a fapadosa számára.
A most megrendelt két példányt jövőre adja át az Airbus az útvonalhálózatát folyamatosan fejlesztő LEVEL-nek, mint megírtuk, az egyik a barcelonai, a másik a párizsi bázisra kerül.
A légitársaság jelenleg két A330-200-ast üzemeltet barcelonai bázissal, ezekhez hamarosan csatlakozik a harmadik példány is, Párizs-Orly központtal pedig egy A330-200-as üzemel, amelyhez egy további érkezik még az idén nyáron.
A LEVEL A330-200-asai 314 utas szállítására képesek, 21 utas premium economy, 293 utas pedig turista osztályon utazhat.
Az A330-as család különböző változataira eddig több mint 1 700 megrendelést regisztrált az Airbus, a típuscsaládból 1 370 példány repül szerte a világon több mint 110 üzemeltető flottájában.
Befutott az első Airbus A220-megrendelés is
Az Airbus tájékoztatása szerint megérkezett az első A220-300-as rendelés (korábbi nevén Bombardier C Series CS300), ugyanis az Egyesült Államokból egy startup cég rendelt 60 példányt.
Az első repülőgépek várhatóan 2021-ben kerülnek a még nem is működő légitársasághoz, a megrendelés szándéknyilatkozat formájában jött létre.
A startup mögött a brazíliai születésű David Neeleman – a jetBlue, a brazil Azul, illetve a kanadai WestJet alapítója – által vezetett, tapasztalt befektetői csoport áll. Ami azért fontos információ, mert az A220-asra történt átnevezés után a típus első megrendelője a jetBlue volt, az amerikai diszkont cég szintén 60 darab A220-300-ast kért a gyártótól.
A szalon eddigi legnagyobb rendelését adta le a Republic Airways
Az eddigi legnagyobb volumenű géprendelést jelentette be az amerikai Republic Airways, amely regionális járatokat teljesít a Deltának, a Unitednak és az American Airlines-nak is. A társaság száz Embraer E175-öst rendelt és további százra szerzett opciós jogot. A cégnek jelenleg 188 gépes, Embraer E170-esekből és E175-ösökből álló flottája van.
Az Embraer emellett bejelentette, hogy szándéknyilatkozatok formájában, a hétfői 25 darabos United E-175-ös rendeléssel együtt, eddig összesen 300 gép vételéről állapodott meg 15 milliárd dollár listaáron számolt értékben. A Helvetic Airways 24 darab E190-est kért, ebből 12 opciós lehívás, az Azul pedig 21 darab E195-ös vételéről írt alá szándéknyilatkozatot.
A brazil gyártó emellett két E175-öst adott el a Mauritania Airlines-nak, tíz E195-öst a Watanija Airways-nek, három E195-öst egy meg nem nevezett spanyol cégnek, és három E190-est a Nordic Aviation Capital lízingcégnek.
Húsz darab MAX 8-as 737-est rendelt az ACG
Az Aviation Capital Group 20 darab Boeing 737 MAX-8-ast rendelt 2,3 milliárd dollár értékben, ezzel száz darabra nőtt a lízingcég MAX-portfóliója.
Az ACG még 2012-ben adta le első megrendelését Boeing 737 MAX 8-as és 9-es verziókra, azóta már a leghosszabb törzsű 10-esre is van szerződésük.
Hat darab Boeing 787-9 Dreamlinert rendelt a Vistara
A Singapore Airlines és az indiai Tata Group közös vállalataként működő Vistara légitársaság hat darab Boeing 787-9 Dreamliner kötelező érvényű megrendelésről állapodott meg az amerikai gyártóval. A légitársaság további négy példányra opciós vásárlási jogot szerzett.
A listaárakon 2,8 milliárd dolláros üzlettel a Vistara az első 787-9-es üzemeltető lesz Indiában. A légitársaság a repülőgépek érkezésével kezdi meg a szélestörzsű operációt és indítja el hosszútávú útvonalait.
A légitársaság a show első napján összesen ötven A320neo megvásárlásáról és bérléséről is megállapodott. A Vistara szándéklevelet írt alá 13 darab Airbus A320neo repülőgép megvásárlásáról közvetlenül a gyártóval, valamint további 37 darab A320neo családba tartozó repülőgép bérlééséről állapodott meg lízingcégekkel.
Átalakított áruszálítókat vesz a GECAS a Boeingtől
Újabb Boeing 737 bejelentés érkezett, bár ezúttal nem kereskedelmi, hanem áruszállító verzió kelt el: a General Electric lízingcége, a GECAS állapodott meg arról a Boeing-gyárral, hogy 35 darab Boeing 737-800-as utasszállítóból átalakított áruszállító gépet vásárol 1,5 milliárd dollár értékben. Ebből 20 megrendelés, 15 pedig opcióként szerepel a megállapodásban.
A gépek 2019 és 2023 között készülnek el, a megrendeléssel ötvenre emelkedik a GECAS 737-800-asból átalakított áruszállítóra leadott rendelése. Az első ilyen gépet egyébként áprilisban vette át egy svéd üzemeltető.
A Boeing 737-800BCF 23,9 tonnás kapacitást és kétezer tengeri mérföldes (3700 kilométeres) hatótávolságot biztosít, amely jobb, mint a most elterjedt Classic 737-esekből átalakított áruszállítóké.
Az Airbus összefoglalója a show második napjáról
Farnborough 2018 – Highlights Day 2
#FIA18 Day 2: Airbus announced new orders and commitments in the triple-digits for the company’s single-aisle and widebody jetliners, while also underscoring its capabilities for mission-oriented training. Read the recap and enjoy our best of video: https://goo.gl/24sdxH
Közzétette: Airbus – 2018. július 17., kedd
…és a Boeingé
Experience the best of #Boeing Day 2 at #FIA18 with orders and announcements, dramatic exhibits and displays, and a whole lot more. #BoeingFIAhttps://t.co/5jFpwSqsCK pic.twitter.com/SvLrVZ6iC3
— The Boeing Company (@Boeing) July 17, 2018