A tavalyi évben is nagy fordulaton pörgött a konszolidáció a légiközlekedés piacán, Európában a tavaszi és az őszi időszak különösen eseménydús volt, ami a csődöket, leállásokat illeti – több nagy múltú légitársaság sem érte meg a 2020-at.
Az év első csődje február elején, Németországban következett be, amikor a pénzügyi gondokkal küzdő Germania hosszú vergődés és sikertelen befektetőkeresés után kénytelen volt leállítani járatait.
Február 16-án minden járatát azonnali hatállyal törölte és csődeljárást indított maga ellen a brit flybmi regionális légitársaság. A East-Midlands-i központú cég honlapján, közleményben jelentette be végleges leállását.
Nem kellett sokat várni Európában az év első low-cost csődjére sem, a hosszú távú fapados (low-cost long haul) járatokat is üzemeltető diszkont Wow Air sem tudta kihúzni a nyári menetrend kezdetéig. A légitársaság március 28-án dobta be a törölközőt. A céget egy amerikai befektető és a volt menedzsment is próbálja újra indítani, előbbi egészen elképesztő koncepció mentén, majd végül cargo-légitársaságként, utóbbi pedig Play néven.
Szintén hosszú canossa-járást követően április közepén jelentették be, hogy súlyos anyagi problémái miatt leállt a Jet Airways, India egykor második legnagyobb forgalmat bonyolító légitársasága. A légitársaság vagyonelemeit (első sorban repülési jogait), dolgozóit és flottáját azóta szétkapkodták a versenytársak, bár egyes befektetői csoportok még mindig nem tettek le a légitársaság újraindításáról.
Az Atlanti-óceán túlpartján az első jelentősebb csőd május végén következett be, amikor bejelentették, hogy felfüggesztette a 2018 vége óta csődvédelem alatt működő Avianca Brazil (Ocean Air) légitársaság légi üzemeltetői engedélyét az ország polgári légügyi hatósága, az ANAC. Nem sokkal később pedig az Avianca argentin leányvállalata is lehúzta a rolót.
Véres ősz Európában
Európában – talán nem túlzás ezt a fordulatot használni – az ősz még véresebb volt a légitársaságok számára. Szeptember 5-én jelentették be, hogy leáll az 1946-ban alapított, francia Aigle Azur, majd a hónap végén közölték, hogy a szintén francia XL Airways is felfüggesztette működését.
2019. legnagyobb horderejű csődje azonban a brit piacon következett be, szeptember 23-án hozták nyilvánosságra, hogy megszűnik a világ legrégebbi szabadidős utazásokra szakosodott vállalata, a brit Thomas Cook.
A cég leállította teljes értékesítési tevékenységét, valamint törölte az összes járatát is. A vállalat működésének azonnali hatállyal történő leállítását azt követően jelentették be, hogy a megmentésére tett utolsó kísérletek is kudarcot vallottak. Jó hír viszont, hogy a csoporthoz tartozó német Condor légitársaság egy állami áthidaló kölcsönnel túlélheti tulajdonosa csődjét.
Nem okozott különösebb meglepetést az sem, hogy az Adria Airways szeptember 30-án hosszú vergődést követően kezdeményezte a csődeljárás megindítását az illetékes bíróságnál, a bejelentéssel egyidejűleg pedig törölte összes járatát. A napokban számoltunk be arról, Szlovénia kormánya végleg letett egy új nemzeti légitársaság alapításáról.
Novemberben jelentette be a görög Astra Airlines, hogy leállítja üzemelését, és amennyiben november 13-ig nem talál befektetőt vagy más pénzügyi forrást működése finanszírozására, akkor végleg leállhat.
Számos hír szólt 2019-ben a Norwegian légitársaság pénzügyi problémáiról, ugyanakkor a skandináv low-cost légitársaság a felső menedzsment cseréje és jelentős átszervezések, költségcsökkentés árán egyelőre élvezi a befektetők és hitelezők bizalmát. Az átszervezés részeként decemberben jelentették be, hogy a cég teljesen kivonul az argentin piacról. A Norwegian Air Argentina légitársaságot riválisa, a chilei Jet Smart veszi át, a márkanevet teljesen kivezetik a piacról.
Talán kevesebbet lehetett hallani róluk, de több kisebb cég is csődbe ment 2019-ben, köztük végleg bedobta a törölközőt a curaçaói Insel Air, a Fly Jamaica, a kolumbiai ADA, a dél-koreai Air Philip, a California Pacific Airlines, az iraki Al Naser Wings, a perui Peruvian Airlines, és az örmény Taron-Avia.
Magyar vonatkozású esemény, hogy a 2012 februárjában becsődölt Malév felszámolása több mint hét év elteltével, 2019. végén zárult le hivatalosan, december elején törölték a cégjegyzékből a Malév Magyar Légiközlekedési Zrt-t.
Mit hozhat 2020?
2020 nagy kérdése Európában, hogy mi lesz az évek óta a csőd szélén táncoló, egyelőre állami segítséggel túlélő Alitalia sorsa.
Ezzel kapcsolatban decemberben az illetékes olasz miniszter azt közölte, hogy ha sikertelen lesz az Alitalia eladása jövő év közepéig, felszámolják a céget, de addig is „átalakítják”, ám eközben az EU vizsgálatot helyezett kilátásba az újabb állami kölcsön miatt.
Meghatározó év lesz 2020 a South African Airways jövőjét illetően, a céget december elején helyezte csődvédelem alá a dél-afrikai kormány. Az állami tulajdonú céget tőkeemelést és jelentős átszervezést követően akarja fenntartható és növekvő pályára akarják állítani a kormányzat.
Hasonlóan nehéz helyzetben van az Air India is, amelyről az ország közlekedési minisztere korábban azt nyilatkozta, hogy amennyiben ismét sikertelen lesz a cég eladása, júniusban leállíthatják az üzemelést.
Évek óta pengeélen táncol a Thai Airways, ami a pénzügyi mutatókat illeti, a légitársaság vezérigazgatója októberben hirdetett krízishelyzetet. Az országban 2020-ban két új diszkont légitársaság is elindulhat, amelyek a turizmus fellendítésében segíthetik az országot, míg a Thai Airways több sebből vérzik, és túlélése koránt sem biztos.
Az idei év döntő lehet a közép- és kelet európai régióban működő, pénzügyi gondokkal küzdő több légitársaság számára. Érdemes figyelni a román Tarom, a még Etihad résztulajdonban működő Air Serbia és a befektetőt kereső Croatia Airlines körüli eseményekre.
Amint a napokban megírtuk, a nem túl előkelő, 2020 első légitársasági csődje címre azonban az olasz Ernest Airlines lehet a befutó, amelynek január 13-ával felfüggesztette a kereskedelmi járatok üzemeltetéséhez szükséges működési engedélyét az olasz légügyi hatóság a cég finanszírozási gondjai miatt.